01/03/23

Snažne kritike filharmonijskog izvođenja opere Toska

Najekskluzivniji događaj sezone, čuvena opera Toska u produkciji i izvođenju Beogradske filharmonije zajedno sa šefom-dirigentom Gabrijelom Felcom, izvedena je 24. februara na Kolarcu. Interesovanje za ovaj nesvakidašnji događaj i filharmonijski iskorak u operski žanr, bilo je izuzetno, o čemu svedoče rasprodate ulaznice danima unаpared, kao i brojne pohvalne kritike nakon izvođenja. Uz grandiozni poduhvat, kojem je doprineo reditelj Aleksandar Nikolić, Beogradska filharmonija je realizovala poseban scenski spektakl, pretvorivši Veliku salu Kolaračeve zadužbine u ekstravagantnu opersku scenu. Publika je imala priliku da čuje sjajnu međunarodnu podelu – soprana Elizabet Tajge u ulozi Toske, tenora Eduarda Aladrena kao Marija Kavaradosija i baritona Mandlu Mndebelea u ulozi barona Skarpije.

Predstavljamo vam odlomke kritika iz domaćih medija:

„…Intezivno, moćno, strastveno i snažno – ovako je zvučala prva ikada izvedena opera u dvorani Kolarčeve zadužbine. Zvuči čudno, čak i nemoguće, da jedna veristička opera, sa sve simfonijskim orkestrom, horom i solistima kao što je Toska Đakoma Pučinija, bude u celosti postavljena u jednoj koncertnoj sali. Verujem i da nije bilo najave ko je glavni akter u celoj ovoj priči, s lakoćom biste pretpostavili – Beogradska filharmonija i njihov šef-dirigent Gabrijel Felc…

Beogradska filharmonija je na najbolji način odgovorila na svoj novi zadatak. Dakle, u trenutku kada nismo u mogućnosti da se podičimo čestim i inovativnim izvođenjima opera u domaćim operskim kućama, filharmoničari, kojima ovaj žanr nije nimalo u fokusu, ostvaruju pravi trijumf – zaista je bilo uživanje slušati tako kompleksnu partituru Toske Đakoma Pučinija u njihovom zadivljujućem tumačenju. Od snažnog orkestarskog uvoda, preko romantičnih arija i dramatičnog zapleta , sve do tragičnog kraja, orkestar je zvučao skladno u izrazu i boji. Dinamičko i tonsko isticanje lajt-motiva koji se vezuju za likove Skarpije, Toske i Marija Kavaradosija, dodatno je obogatilo utisak. U tom smislu, posebno su oduševili dueti ljubavnog para iz prvog čina, gde su naleti ljubomore kod Toske bili oslikani dramatičnim i nervoznim tonom orkestra, dok su Kavaradosijevi umirijući pokušaji i izjave nežnosti praćene prelepom lirikom. Takođe, Skarpijine zle namere da preotme Tosku za sebe praćene su dramatičnim nastupima orkestra, a najblistavije momente opere poput pomenutih arija „Vissi d’Arte“ i „Lucevan le stelle“ pratio je krajnje intiman zvuk…“, odlomci kritike Isidore Bovan, emitovane na Radio Beogradu 2 u emisiji „Ars sonora“, povodom izvođenja opere Toska 24. februara 2023. godine.
Kritiku u celosti možete poslušati na linku

Felcova ’Toska’ je stvarno zakon

“…Da li smo se osećali kao u pravom pozorištu sve vreme? O, da! Jesmo li bili suočeni sa zbiljom živopisnih enterijera iz originalne Sarduove vizije – Crkvom Sant Andrea dela Vale, Palatom Farneze, Dvorcem Sant Anđelo? Naravno da dâ!!! Da li smo udisali miomirise svetog mesta u prvom činu, osetili ledeni dah smrti u onom drugom i prepustili se ljubavnom zanosu, sasečenom podmuklim preokretom zle kobi, u finalnim scenama? Nego šta da jesmo!
…Beogradska filharmonija ima vlastite adute: Maestra Gabrijela Felca pre svega, sopstveni orkestar i veliko srce svoje širokogrude uprave i kreativnog tima. Jer, postaviti na ovaj način „Tosku“ u prostorima Kolarčeve zadužbine – Velikoj dvorani pre svega, ali i po holovima, galerijama, iza zatvorenih vrata, a zatim duž širom raskriljenih kolonada, u prolazima između publike, na sceni i svuda unaokolo – potez je ravan još jedino onoj ofanzivnoj dekonstrukciji…“, odlomak kritike Zorice Kojić, objavljenoj na portralu Nova S.

Kritiku u celosti, možete pročitati na linku