Languages

Đovani Solima

„Pored njega izgledam kao mala maca!“, kaže Jo-Jo Ma, sa ponosom i skoro pa olakšanjem. „On je stvarno neuhvatlјiv. Zna da potpuno nestane po nekoliko meseci. Jednostavno ga ne možete naći. On je jedan supervirtuoz na violončelu. Obrazovanje je stekao u klasi [proslavlјenog] Antonija Janigra, ali svira kao džez muzičar, a delom je i scenski umetnik. On ne poznaje strah, a to je neobično u svetu klasične muzike – svi smo mi prestravlјeni da ne odsviramo pogrešnu notu.“
 
Jo-Jo Ma, dnevni list Philadelphia Inquirer
 
 
Đovani Solima je pravi virtuoz na violončelu, za koga sviranje nije samo sebi cilј, već sredstvo komunikacije sa svetom. On je i nesvakidašnji kompozitor, jer komunicira muzikom koja je puna mediteranskih ritmova, uz tipično italijansku melodiku. Đovanijev svet obuhvata sve epohe „od violončela iz doba jure“, kako naziva barokni period, do „metala“. Uglavnom komponuje za violončelo i daje značajan doprinos stvaranju novog repertoara za svoj instrument. Nјegova publika je raznolika – Đovani Solima osvaja simpatije od lјubitelјa klasične muzike do mladih „metalaca“.
 
Solima je rođen u Palermu, u porodici muzičara. Učio je violončelo kod Đovanija Perijere i Antonija Janigra, a kompoziciju sa svojim ocem Eliodorom Solimom i Milkom Kelemenom. Od malih nogu, sarađivao je sa muzičarima kao što su Klaudio Abado, Đuzepe Sinopoli, Jerg Demus, Marta Argerič, Rikardo Muti, Juri Bašmet, Katja i Marijel Labek, Ruđero Raimondi, Bruno Kanino, Di Džej Skener, Viktorija Mulova, Peti Smit, Filip Glas i Jo-Jo Ma.
 
Nјegovi solistički, kao i sa orkestrom i različitim ansamblima (među kojima je i Đovani Solima Bend, koji je osnovao u Nјujorku 1997. godine) kreću se između formalnih i alternativnih lokacija: Bruklinska muzička akademija, Alis Tuli Hol, Niting Faktori i Karnegi Hol (Nјujork), Vigmor Hol i Kvin Elizabet Hol (London), Sala Gavo (Pariz), Santa Ćećilija, Festival Roma Europa (Rim), Pozorište San Karlo (Napulј), Kunstfest (Vajmar), Festival violončela u Kronbergu, Pozorište Masimo u Palermu, Milanska skala, Međunarodni muzički festival u Istanbulu, Čelo Bijenale (Amsterdam), Tokijski letnji festival, Bijenale u Veneciji, Festival u Raveni, „Zvuci Dolomita“, Festival Ravelo, Ekspo 2010 sa Orkestrom Milanske skale (Šangaj), Australijski kamerni orkestar, Koncerthebau u Amsterdamu, Liverpulska filharmonija. Čikaški simfonijski orkestar je naručio dvostruki koncert za Solimu i Jo-Jo Ma, čija je premijera održana u Simfonijskom centru u Čikagu, u februaru 2014. godine, praćena sjajnim kritikama. Dvojica violončelista su ponovili saradnju i 2015. godine na Festivalu Tenglvud, u okviru novog projekta za violončelo pod nazivom „Udalјeno ogledalo“ (Distant Mirror).
 
Paralelno sa violončelom, Solima istražuje novih granica na polјu kompozicije, nastalih kombinacijom različitih žanrova, uz upotrebu orijentalnih insturmenata, od kojih su neki električni, a puno njih je sam i izumeo. Sarađivao je i sa drugim umetnicima, npr. iz oblasti plesa, kao što su Karol Armitaž i Kerolin Karlson, iz sveta pozorišta Bobom Vilsonom, Alesandrom Barikom i Peterom Štajnom, i sa filmskim umetnicima kao što su Marko Tulio Đordana, Piter Grinavej, Lase Gjertsen (DayDream, 2007) i Džon Turturo.
 
Zajedno sa violončelistom i kompozitorom Enrikom Melocijem, Solima radi na promovisanju projekta 100 VIOLONČELA, koji je pokrenut u Okupiranom pozorištu Vale u Rimu 2012. godine. Muzičari različitih uzrasta i obrazovanja sastaju se tokom tri dana i tri noći i sviraju muziku za violončelo, od baroka preko rok muzike do savremene muzike komponovane „tokom koncerata“, bez ograničenja. Ovo će biti već sedma godina realizacije projekta, a u periodu 11–18. juna 2016. godine „okupirali“ su Festival u Raveni.
 
Tokom 2013. i 2014. godine, radio je kao muzički direktor projekta „Noć tarantule“ (La Notte della Taranta) – festivala tradicionalne popularne muzike iz Salenta (region u Apuliji), čiji je vrhunac veliki koncert sa više od 140.000 lјudi u publici.
 
Među poslednjim albumima izdvajaju se „Neapolitan Cello Concertos“ za diskografsku kuću Glossa, „Caravaggio“ i „Aquilarco“ za kuću Egea, u novembru Decca  izdaje „Onyricon“, a u maju 2016. godine će Glossa Music objaviti prvi snimak projekta „Kostanci“. Đovani će snimiti kompletna dela za violončelo Đovanija Batiste Kostancija, počev od sonata i nove kompozicije „Il Mandataro“.
 
Đovani Solima predaje na Akademiji Santa Ćećilija u Rimu. Svira na violončelu koje je izradio Frančesko Ruđeri (1679, Kremona).