Languages

Ђовани Солима

„Поред њега изгледам као мала маца!“, каже Јо-Јо Ма, са поносом и скоро па олакшањем. „Он је стварно неухватљив. Зна да потпуно нестане по неколико месеци. Једноставно га не можете наћи. Он је један супервиртуоз на виолончелу. Образовање је стекао у класи [прослављеног] Антонија Јанигра, али свира као џез музичар, а делом је и сценски уметник. Он не познаје страх, а то је необично у свету класичне музике – сви смо ми престрављени да не одсвирамо погрешну ноту.“
 
Јо-Јо Ма, дневни лист Philadelphia Inquirer
 
 
Ђовани Солима је прави виртуоз на виолончелу, за кога свирање није само себи циљ, већ средство комуникације са светом. Он је и несвакидашњи композитор, јер комуницира музиком која је пуна медитеранских ритмова, уз типично италијанску мелодику. Ђованијев свет обухвата све епохе „од виолончела из доба јуре“, како назива барокни период, до „метала“. Углавном компонује за виолончело и даје значајан допринос стварању новог репертоара за свој инструмент. Његова публика је разнолика – Ђовани Солима осваја симпатије од љубитеља класичне музике до младих „металаца“.
 
Солима је рођен у Палерму, у породици музичара. Учио је виолончело код Ђованија Перијере и Антонија Јанигра, а композицију са својим оцем Елиодором Солимом и Милком Келеменом. Од малих ногу, сарађивао је са музичарима као што су Клаудио Абадо, Ђузепе Синополи, Јерг Демус, Марта Аргерич, Рикардо Мути, Јури Башмет, Катја и Маријел Лабек, Руђеро Раимонди, Бруно Канино, Ди Џеј Скенер, Викторија Мулова, Пети Смит, Филип Глас и Јо-Јо Ма.
 
Његови солистички, као и са оркестром и различитим ансамблима (међу којима је и Ђовани Солима Бенд, који је основао у Њујорку 1997. године) крећу се између формалних и алтернативних локација: Бруклинска музичка академија, Алис Тули Хол, Нитинг Фактори и Карнеги Хол (Њујорк), Вигмор Хол и Квин Елизабет Хол (Лондон), Сала Гаво (Париз), Санта Ћећилија, Фестивал Рома Еуропа (Рим), Позориште Сан Карло (Напуљ), Кунстфест (Вајмар), Фестивал виолончела у Кронбергу, Позориште Масимо у Палерму, Миланска скала, Међународни музички фестивал у Истанбулу, Чело Бијенале (Амстердам), Токијски летњи фестивал, Бијенале у Венецији, Фестивал у Равени, „Звуци Доломита“, Фестивал Равело, Експо 2010 са Оркестром Миланске скале (Шангај), Аустралијски камерни оркестар, Концертхебау у Амстердаму, Ливерпулска филхармонија. Чикашки симфонијски оркестар је наручио двоструки концерт за Солиму и Јо-Јо Ма, чија је премијера одржана у Симфонијском центру у Чикагу, у фебруару 2014. године, праћена сјајним критикама. Двојица виолончелиста су поновили сарадњу и 2015. године на Фестивалу Тенглвуд, у оквиру новог пројекта за виолончело под називом „Удаљено огледало“ (Distant Mirror).
 
Паралелно са виолончелом, Солима истражује нових граница на пољу композиције, насталих комбинацијом различитих жанрова, уз употребу оријенталних инстурмената, од којих су неки електрични, а пуно њих је сам и изумео. Сарађивао је и са другим уметницима, нпр. из области плеса, као што су Карол Армитаж и Керолин Карлсон, из света позоришта Бобом Вилсоном, Алесандром Бариком и Петером Штајном, и са филмским уметницима као што су Марко Тулио Ђордана, Питер Гринавеј, Ласе Гјертсен (DayDream, 2007) и Џон Туртуро.
 
Заједно са виолончелистом и композитором Енриком Мелоцијем, Солима ради на промовисању пројекта 100 ВИОЛОНЧЕЛА, који је покренут у Окупираном позоришту Вале у Риму 2012. године. Музичари различитих узраста и образовања састају се током три дана и три ноћи и свирају музику за виолончело, од барока преко рок музике до савремене музике компоноване „током концерата“, без ограничења. Ово ће бити већ седма година реализације пројекта, а у периоду 11–18. јуна 2016. године „окупирали“ су Фестивал у Равени.
 
Током 2013. и 2014. године, радио је као музички директор пројекта „Ноћ тарантуле“ (La Notte della Taranta) – фестивала традиционалне популарне музике из Салента (регион у Апулији), чији је врхунац велики концерт са више од 140.000 људи у публици.
 
Међу последњим албумима издвајају се „Neapolitan Cello Concertos“ за дискографску кућу Glossa, „Caravaggio“ и „Aquilarco“ за кућу Egea, у новембру Decca  издаје „Onyricon“, а у мају 2016. године ће Glossa Music објавити први снимак пројекта „Костанци“. Ђовани ће снимити комплетна дела за виолончело Ђованија Батисте Костанција, почев од соната и нове композиције „Il Mandataro“.
 
Ђовани Солима предаје на Академији Санта Ћећилија у Риму. Свира на виолончелу које је израдио Франческо Руђери (1679, Кремона).