Languages

Saša Mirković

Bilo da svira kao solista, potom sa svojim ansamblom Metamorfozis ili, već tri godine tradicionalno, sa takodje izvrsnim muzičarem Vladimirom Blagojevićem, nastupi Saše Mirkovića iznova postaju svojevrsni umetnički standard.

Ana Ćirica, muzički urednik i voditelj Radio Beograda 2 (Radio Beograd 2, Kulturni krugovi, novembar 2016)

 

 

„Saša Mirković je od instrumenta uspeo da stvori sugestivan emocionalni aparat naglašene retoričke funkcije. ”

Srđan Teparić, muzički kritičar (Radio Beograd 2, Ars Sonora)

 

„Njegova intonacija bila je perfektna, fraziranje logično i precizno, a poseban kvaltet predstavljala je raznosvrsnost tonskih boja, načina dobijanja zvuka i raznih virtuoznih agogičkih gestova i poteza kojima je, s jedne strane, prizivao Bahovo doba, a sa druge ih izgovarao kao savremeni umetnik svestan svoga doba. Bah nikada nije napisao svite za solo violu, a, sudeći po onome što smo sinoć čuli – imao bi ko da ih odsvira.”

Zorica Premate, muzički kritičar (Radio Beograd 2, Kulturni krugovi, oktobar 2016)

 

 

 

„Ovaj umetnik se uvek veoma slobodno prepušta interpretaciji, spretno osvajajući različite registre, svirajući samouvereno i virtuozno.

Radoš Mitrović, muzički kritičar (Radio Beograd 2, Ars sonora, decembar 2016)

 

Saša Mirković, po mišljenju kritičara “najbolji srpski violista” i “harizmatični umetnik prepun entuzijazma”, aktivan je kao solista, kamerni i orkestarski muzičar, kao pedagog i organizator muzičkog života. Na brojnim resitalima i kamernim koncertima, ali i na nastupima sa ansamblom Metamorfozis, čiji je osnivač i umetnički vođa, izvodi raznovrstan i specifičan program – od baroka do savremene muzike srpskih i svetskih autora, te do graničnih žanrova koji kombinuju klasične idiome sa etno, džez i pop izrazom, audio i video tehnologijom.

 

Rođen u Čačku, 1980. godine, muzičko obrazovanje stekao je u Školi za muzičke talente u Ćupriji, nakon čega upisuje osnovne, potom i magistarske studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Kao solista i kamerni muzičar, usavršavao se na majstorskim kursevima i sarađivao sa profesorom Ognjanom Stančevim, članovima kvarteta New Helsinki i Mediči. Bio je član i vođa sekcije viola Norveškog omladinskog orkestra (Elverum), Nemačko-skandinavskog orkestra (Berlin) i Svetskog omladinskog mirovnog orkestra (Stokholm). Tokom studija, bio je dobitnik velikog broja prvih i specijalnih nagrada, uključujući i nagrade za izvođenje savremene muzike. Među priznanjima je i premija takmičenja Talenti za 21. vek u Slovačkoj, zahvaljujući kojoj je kao solista nastupio sa Slovačkim kamernim orkestrom pod upravom violiniste Bogdana Varhala.

 

Obimna koncertna aktivnost Saše Mirkovića obuhvata izvođenja na svim najznačajnijim festivalima umetničke muzike u Srbiji (Bemus, Međunarodna tribina kompozitora, KoMA, Bunt…), ali i nastupe u pretižnim dvoaranama i festivalima širom Evrope, u SAD, Kanadi, Australiji, Novom Zelandu, Hong Kongu (Karnegi hol, Njujorška filharmonija, Volt Dizni Hol, Sidnejska opera, Santa Ćećilija, Palau de la Muzika, Barbikan, Plejel…). Kao solista i vođa sekcije viola nastupao je i sa Ansamblom ARTE, BKO Ljubica Marić, BGO Dušan Skovran, Kamernim orkestrom Šlezinger, SO Vojske Srbije Stanislav Binički, NSO, Omladinskim simfonijskim orkestrom Jugoistočne Evrope, Kamernim orkestrom Univerziteta u Kragujevcu, No Borders Orchestra, a ostvario je saradnju i sa Orkestrom Žebeljan, Beogradskom filharmonijom, te bio član kvarteta Kontradance i Kon-trast. Poslednjih godina ostvaruje izuzetno zapažene nastupe kao solista ispred Ansambla Metamorfozis, čiji je osnivač i umetnički vođa.

 

Ostvario je značajan broj trajnih snimaka za nacionalne i međunarodne radijske i televizijske kuće. Mirković je zaposlen kao nastavnik u zvanju vanrednog profesora na Filološko umetničkom fakultetu u Kragujevcu i solo viola je regionalnog No Borders Orchestra.

 

Posvećen istraživanju i interpretaciji muzike savremenih autora, Mirković je premijerno izveo preko 80 solističkih, kamernih i koncertantnih dela za violu. Među autorima koji su Saši Mirkoviću posvetili svoja dela su: Aleksandra Vrebalov, Svetlana Savić, Dragana Jovanović, Zoran Erić, Nataša Bogojević, Ana Gnjatović, Branka Popović, Draško Adžić, Ivana Stefanović, Milorad Marinković, Stevan Kovač Tikmajer, Aleksandar Sedlar, Milorad Marinković, Jasna Veljanović, Peter Machajdik, Airat Ichmouratov, Vladimir Korać, Vladimir Trmčić, Sonja Kalajić, Dragan Latinčić, Ivana Stefanović, Draško Adzić…

 

 

 

Nastupi Saše Mirkovića poslednjih godina postali su sinonim za odlično izabran program i kvaltetno izvođenje svetske i srpske savremene muzike. Bilo da nastupa sa ansamblom Metamorfozis ili u nekom drugom sastavu, ovaj entuzijasta i vrsni muzičar publici i zahvalnim kompozitorima nudi vrhunsku interpretaciju novih dela. Ovakvi muzičari dragoceni su savremenim autorima, jer predstavljaju najbolji dokaz da postoje ljudi koji novu muziku mogu da učine atraktivnom za publiku.”

Srđan Teparić, muzički kritičar (Radio Beograd 2, Ars sonora, maj, 2014)

 

 

Za  Sašu Mirkovića  danas slobodno i bez trunke preterivanja možemo da tvrdimo da je naš najbolji violista. Ali, ne samo to – ovaj harizmatični umetnik prepun entuzijazma, zajedno sa članovima ansalmbla Metamorfozis, koje uvek ističe kao nerazdvojni parametar sopstvenog uspeha, realizuje sve bolje i bolje nastupe sa iznova svežim,prijemčivim, a kvalitetnim programima, čime umetničko traganje i upornost, u  vremenu  u kome živimo i u atmosferi koju mnogi  koriste kao izgovor za sopstvene neuspehe – dobija sasvim posebnu dimenziju.”

Ana Ćirica, muzički urednik i voditelj Radio Beograda 2

Radio Beograd 2, Ars sonora, decembar 2014.

 

2016/2017

 

Kraj godine 2016. bio je posebno uzbudljiv i uspešan za Sašu Mirkovića. Kao što je muzikološkinja i urednica Radio Beograda 2, Ksenija Stevanović navela u svom pregledu koncertne  sezone (Politika, Kulturni dodatak, decembar 2016): “Proteklu godinu je kod nas obeležio veliki i neumorni izvođački elan violiste Saše Mirkovića, koji je, u saradnji sa akordeonistom Vladimirom Blagojevićem ili sa svojim ansamblom Metamorfozis, gotovo “sam protiv svih” doprineo da dela domaćih autora žive na koncertnim podijumima, odsviravši dvadeset četiri premijere i porudžbine naših najaktivnijih savremenih kompozitora, poput Svetlane Savić, Branke Popović i drugih.

 

U tek nešto više od mesec dana, Mirković je na najvišem nivou realizovao tri raznolika i zahtevna projekta. Koncert muzike za solo violu Nach Bach +1 okupio je dela savremenih autora inspirisana Bahovim svitama za solo violončelo. Samo nekoliko dana kasnije, koncertom Nova muzika za violu i harmoniku, nastavljena je saradnja Mirkovića i Vladimira Blagojevića, i promocija ostvarenja pisanih za ovaj specifičan duo. Koncert Premijere i posvete doneo je nova orkestarska dela inspirisana delatnošću ansambla Metamorfozis ansambla i njegovog spiritus movensa, Mirkovića.

 

 

Poslednje u nizu vrednih priznanja za rad stiglo je u januaru 2017. godine: Saša Mirković proglašen je za dobitnika Nagrade “Muzika klasika” za 2016. godinu u kategoriji Muški solista godine. Jos jedno značajno priznanje stiglo je od Udruženja kompozitora Srbije,  u septembru 2017. Nagrada za izvođenje, prezentovanje  i promociju srpske muzike “Alelsandar Pavlović”

 

 

Saša Mirković i Vladimir Blagojević su izvođenjem nove muzike pisane za violu i harmoniku pokazali da su izvrsni muzičari koji istinski znaju da uživaju u izvođenju dela napisanih za njih. Sve odsvirane kompozicije su na oduševljenje publike zaista doživljene i na najupečatljiviji mogući način prenesene. Ovakvi muzičari dragoceni su savremenim kompozitorima, jer predstavljaju najbolji dokaz da postoje ljudi koji novu muziku mogu da učine atraktivnom za publiku.

Srđan Teparić, muzički kritičar Radio Beograd 2, Ars sonora, maj 2014.