Languages

Džon Аksеlrod

Sa izuzetno raznolikim repertoarom, inovativnim programima i harizmatičnim stilom izvođenja, Džon Akselrod je nadaleko poznat kao jedan od vodećih dirigenata današnjice, veoma tražen od orkestara širom sveta.

 

Maestro Akselrod je postavljen za glavnog gostujućeg dirigenta Simfonijskog orkestra grada Kjota 2019. godine. Maestro Akselrod je bio i umetnički i muzički direktor Kraljevskog simfonijskog orkestra Sevilje (ROSS) od 2014-2020. Od jula 2017-2018, što je jedinstveno u istoriji ovog orkestra, imenovan je i za generalnog direktora (glavnog izvršnog direktora). Takođe je bio glavni gostujući dirigent Simfonijskog orkestra Milana Đuzepe Verdi (LaVerdi, 2001-2017), muzički direktor Nacionalnog orkestra oblasti Loare (2009-2013), muzički direktor i glavni dirigent Lucernskog simfonijskog orkestra i teatra (2004-2009), muzički direktor Holivuda u Beču sa Bečkim orkestrom radija ORF (2009-2011), i kao glavni dirigent Simfonijete Krakovije, u Krakovu (2001-2009).

 

Od 1996. godine Maestro Akselrod je dirigovao preko 176 orkestara širom sveta, 33 opere i 60 svetskih premijera. Ima dugogodišnu saradnju, pozive i snimanja sa mnogim evropskim orkestrima, uključujući RSB iz Berlina, Simfonijski orkestar NDR u Hamburgu, Orkestar Gevandhaus iz Lajpciga, Simfonijski orkestar iz Frankfurta, Simfonijski orkestar iz Dortmunda, Simfonijski orkestar iz Diseldorfa, Filharmonija Skale, Simfonijski orkestar RAI iz Torina, Orkestar La Feniče u Veneciji, Orkestar Mađo Muzikale iz Firence, Orkestar iz Pariza, Simfonijski orkestar Danskog radija, Filharmonijski orkestar iz Osla, Simfonijski orkestar Praškog radija, Orkestar iz Madrida, Orkestar Svizzera Italiana u Luganu, Simfonijski orkestri iz Šangaja i Sudžua, Kamerata iz Salcburga i Orkestar Mocarteum iz Salcburga, zatim Novaja Rosija, Nacionalna filharmonija i Orkestar Marijinski u Rusiji. U Japanu, Maestro Akselrod redovno diriguje simfonijskim orkestrima NHK i Kjoto. U SAD je nastupao sa Čikaškim simfonijskim orkestrom, Filharmonijom iz Los Anđelesa i Orkestrom iz Filadelfije. Nedavno je veoma upsešno debitovao sa Simfonijskim orkestrom Bavarskog radija.

 

Važni festivalski angažmani uključuju festival Enesku, festival u Salcburgu, Betoven u Varšavi, Šlezvig-Holštajn, Ravelo i Verbije, kao i Pacifički muzički festival u gradu Saporo u Japanu. Akselrod je nastavio svoju dugogodišnju vezu sa Simfonijetom Krakovija, nedavno dirigujući memorijalni koncert 2020. godine u znak sećanja na kompozitora Kžištofa Pendereckog.

 

Operska aktivnost Džona Akselroda uključuje Bernstinovog Kandida u Teatru Šatele, Teatru La Skala i Mađo Muzikale iz Firence, Evgenija Onjegina u Teatru San Karlo u Napulju, Uspon i pad grada Mahagonija Kurta Vajla i premijeru opere Rimljanin na Marsu Vitorija Montaltija u Rimskoj operi, komičnu operu Mirandolina Bohuslava Martinua u Teatru La Feniče u Veneciji, zatim operu La traviata i premijeru Čarobnog ogledala Fabija Vakija u Mađo Muzikale u Firenci. Za festival u Lucernu od 2004. do 2009. dirigovao je opere: Rigoleto, Život razvratnika, Don Đovani, Opera za tri groša, Falstaf i Idomeneo. Maestro Akselrod je bio posebno pozvan da otvori Pučinijev festival 2020, dirigujući operu Đani Skiki u prvoj operskoj predstavi u Evropi nakon pandemije COVID-19.

 

Džon Akselrod je aktivno posvećen radu sa mladim profesionalnim muzičarima, angažovan kao glavni dirigent 2016. i 2018. godine (Bernstin 200) Pacifičkog muzičkog festivala u Saporou. Sa orkestrom Santander u Poljskoj i orkestrom festivala Šlezvig-Holštajn gostovao je na Salcburškom festivalu, sa orkestrom Mladost Italije u Italiji, Akademijom Skale u Muskatu, Filharmonijskim orkestrom mladih severne Nemačke u Nemačkoj i Omladinskim orkestrom Beča u Austriji.

 

Džon Akselrod je redovno sarađivao sa međunarodnim umetnicima kao što su Lang Lang, Danijel Houp, Fazil Saj, Tomas Hempson, Martin Grubinger, Patricija Kopačinskaja, Gabrijela Montero, Enriko Dindo, Vadim Guzman, Dejvid Geret, Katja Bunjatišvili, Nadja Mihael, Jan Lisjecki, Albreht Majer, Rinat Šaham, Andreas Blau, Hose Marija Galjardo del Rej i Volis Đunta, između ostalih. Snimao je za Sony Classical, Warner Classics, Ondine, Universal, Naive i Nimbus. Akselrod je takođe objavio ciklus Bramsovih simfonija u kombinaciji sa pesmama Klare Šuman pod naslovom Voljeni Brams za kompaniju Telarc u produkciji dobitnika Gremija Majkla Fajna, sa Simfonijskim orkestrom Đuzepe Verdi iz Milana i uz pratnju Dejm Felisiti Lot, Volfganga Holcmajra, Indre Tomas i Nikol Kејbel.

 

Od 2013. g. Akselrod je takođe osnivač udruženja CultureALL u Švajcarskoj, koja sarađuje sa UNESKO-m, naručuje dela kompozitorima, promoviše mlade muzičare i omogućava pristup kulturnim događajima i artefaktima za siromašne i ugrožene članove zajednice u celini. On je takođe osnivač i umetnički direktor Kulinarskih koncerata iz oblasti Šardone. 

 

Maestro Akselrod predaje dirigovanje studentima širom sveta putem svog master klasa dirigovanja na internetu. On je takođe autor dve objavljene knjige, Simfonijski orkestar u krizi… pogledi dirigenta za izdavačku kuću Henšel i drugu knjigu Leni i ja: o dirigovanju Bernstinovih simfonija za Naksos. Njegova sledeća knjiga pod nazivom Velike note, koja je izašla u aprilu 2021, fokusira se na to kako retki vrhunski instrumenti kao što je Stradivarijus, stvaraju novac i muziku.

 

Akselrod je diplomirao 1988. godine na univerzitetu Harvard. Lično ga je, 1982. godine, obučavao Leonard Bernstin, a takođe je studirao na Konzervatorijumu u Sankt Peterburgu kod Ilje Musina 1996. Godine. Mentor mu je bio Kristof Ešenbah od 1997. do 2000. godine, kada je profesionalno debitovao kao asistent dirigenta za operu Parisfal na festivalu u Bajrojtu.