Languages

Џон Акселрод

Са изузетно разноликим репертоаром, иновативним програмима и харизматичним стилом извођења, Џон Акселрод је надалеко познат као један од водећих диригената данашњице, веома тражен од оркестара широм света.

 

Акселрод је постављен за главног гостујућег диригента Симфонијског оркестра града Кјота 2019. године. Акселрод је био и уметнички и музички директор Краљевског симфонијског оркестра Севиље (РОСС) од 2014-2020. Од јула 2017-2018, што је јединствено у историји овог оркестра, именован је и за генералног директора. Такође је био главни гостујући диригент Симфонијског оркестра Милана Ђузепе Верди (ЛаВерди, 2001-2017), музички директор Националног оркестра области Лоаре (2009-2013), музички директор и главни диригент Луцернског симфонијског оркестра и театра (2004-2009), музички директор Холивуда у Бечу са Бечким оркестром радија ОРФ (2009-2011), и као главни диригент Симфонијете Краковије, у Кракову (2001-2009).

 

Од 1996. године Акселрод је дириговао са преко 176 оркестара широм света, 33 опере и 60 светских премијера. Има дугогодишну сарадњу, позиве и снимања са многим европским оркестрима, укључујући РСБ из Берлина, Симфонијски оркестар НДР у Хамбургу, Оркестар Гевандхаус из Лајпцига, Симфонијски оркестар из Франкфурта, Симфонијски оркестар из Дортмунда, Симфонијски оркестар из Диселдорфа, Филхармонија Скале, Симфонијски оркестар РАИ из Торина, Оркестар Ла Фениче у Венецији, Оркестар Мађо Музикале из Фиренце, Оркестар из Париза, Симфонијски оркестар Данског радија, Филхармонијски оркестар из Осла, Симфонијски оркестар Прашког радија, Оркестар из Мадрида, Оркестар Svizzera Italiana у Лугану, Симфонијски оркестри из Шангаја и Суџуа, Камерата из Салцбурга и Оркестар Моцартеум из Салцбурга, затим Новаја Росија, Национална филхармонија и Оркестар Маријински у Русији. У Јапану, Маестро Акселрод редовно диригује симфонијским оркестрима НХК и Кјото. У САД је наступао са Чикашким симфонијским оркестром, Филхармонијом из Лос Анђелеса и Оркестром из Филаделфије. Недавно је веома упсешно дебитовао са Симфонијским оркестром Баварског радија.

 

Важни фестивалски ангажмани укључују фестивал Енеску, фестивал у Салцбургу, Бетовен у Варшави, Шлезвиг-Холштајн, Равело и Вербије, као и Пацифички музички фестивал у граду Сапоро у Јапану. Акселрод је наставио своју дугогодишњу везу са Симфонијетом Краковија, недавно диригујући меморијални концерт 2020. године у знак сећања на композитора Кшиштофа Пендерецког.

 

Оперска активност Џона Акселрода укључује Бернштајновог Кандида у Театру Шателе, Театру Ла Скала и Мађо Музикале из Фиренце, Евгенија Оњегина у Театру Сан Карло у Напуљу, Успон и пад града Махагонија Курта Вајла и премијеру опере Римљанин на Марсу Виторија Монталтија у Римској опери, комичну оперу Мирандолина Бохуслава Мартинуа у Театру Ла Фениче у Венецији, затим оперу Травијата и премијеру Чаробног огледала Фабија Вакија у Мађо Музикале у Фиренци. За фестивал у Луцерну од 2004. до 2009. дириговао је опере: Риголето, Живот развратника, Дон Ђовани, Опера за три гроша, Фалстаф и Идоменео. Маестро Акселрод је био посебно позван да отвори Пучинијев фестивал 2020, диригујући оперу Ђани Скики у првој оперској представи у Европи након пандемије KОВИД-19.

Џон Акселрод је активно посвећен раду са младим професионалним музичарима, ангажован као главни диригент 2016. и 2018. године (Бернштајн 200) Пацифичког музичког фестивала у Сапороу. Са оркестром Сантандер у Пољској и оркестром фестивала Шлезвиг-Холштајн гостовао је на Салцбуршком фестивалу, са оркестром Младост Италије у Италији, Академијом Скале у Мускату, Филхармонијским оркестром младих северне Немачке у Немачкој и Омладинским оркестром Беча у Аустрији.

 

Џон Акселрод је редовно сарађивао са међународним уметницима као што су Ланг Ланг, Данијел Хоуп, Фазил Сај, Томас Хемпсон, Мартин Грубингер, Патриција Копачинскаја, Габријела Монтеро, Енрико Диндо, Вадим Гузман, Дејвид Герет, Катја Буњатишвили, Надја Михаел, Јан Лисјецки, Албрехт Мајер, Ринат Шахам, Андреас Блау, Хосе Марија Гаљардо дел Реј и Волис Ђунта, између осталих. Снимао је за Sony Classical, Warner Classics, Ondine, Universal, Naive и Nimbus. Акселрод је такође објавио циклус Брамсових симфонија у комбинацији са песмама Кларе Шуман под насловом Вољени Брамс за компанију Telarc у продукцији добитника Гремија Мајкла Фајна, са Симфонијским оркестром Ђузепе Верди из Милана и уз пратњу Дејм Фелисити Лот, Волфганга Холцмајра, Индре Томас и Никол Кејбел.

 

Од 2013. г. Акселрод је такође оснивач удружења CultureALL у Швајцарској, која сарађује са УНЕСКО-м, наручује дела композиторима, промовише младе музичаре и омогућава приступ културним догађајима и баштини за сиромашне и угрожене чланове заједнице у целини. Он је такође оснивач и уметнички директор Кулинарских концерата из области Шардоне. 

 

Маестро Акселрод предаје дириговање студентима широм света путем свог мастер класа дириговања на интернету. Он је такође аутор две објављене књиге, Симфонијски оркестар у кризи… погледи диригента за издавачку кућу Хеншел и другу књигу Лени и ја: о дириговању Бернштајнових симфонија за Наксос. Његова следећа књига под називом Велике ноте, објављена у априлу 2021, фокусира се на то како ретки врхунски инструменти као што је  Страдиваријус, стварају новац и музику.

 

Акселрод је дипломирао 1988. године на универзитету Харвард. Лично га је, 1982. године, обучавао Леонард Бернштајн, а такође је студирао на Конзерваторијуму у Санкт Петербургу код Иље Мусина 1996. године. Ментор му је био Криштоф Ешенбах од 1997. до 2000. године, када је професионално дебитовао као асистент диригента за оперу Парисфал на фестивалу у Бајројту.