Languages

Mark Pjole

Dirigent Mark Pjole je rođen u Parizu 1962. godine, a studirao je na Umetničkoj akademiji u Berlinu. Majstorski kursevi kod Džona Eliota Gardinera, Mihaela Gilena i Kurta Mazura snažno su uticali na njegov muzički razvoj. Godine 1995, Mark Pjole je bio jedini dobitnik nagrade na Forumu dirigenata Nemačkog muzičkog saveta. Nakon ranih angažmana kao kapelmajstor Državne filharmonije iz Halea i Državnog pozorišta u Kaselu, u periodu 2003–2005. godine je radio kao muzički direktor Bečke narodne opere. Od 2004. do 2012. godine Pjole je bio generalni muzički direktor Hesenske državne opere iz Visbadena, gde je imao priliku da diriguje sjajno ocenjena izvođenja Vagnerovog kompletnog ciklusa Prestena Nibelunga, kao i nove postavke opera kao što su Don Karlos, Elektra, Falstaf, Faust, Fidelio, Čarobni strelac, Idomeneo, Boemi, Loengrin, Lulu, Kavalјer s ružom, Saloma, Tristan i Izolda i Toska.

 

Kao gostujući dirigent, Mark Pjole je sarađivao sa najpoznatijim operskim kućama među kojima su Kralјevska opera iz Kopenhagena (Boemi sa Anom Netrebko u ulozi Mimi), Nacionalna opera iz Pariza (Sevilјski berberin, Hofmanove priče sa Rolandom Vilasonom u glavnoj ulozi), Državno pozorište u Štutgartu (Jenufa, Tako čine sve, Zamak plavobradog i Iščekivanje) i Bečka državna opera (Sevilјski berberin). U teatru Liseo u Barseloni je dirigovao operu Karmen u režiji Kalista Bieita, a DVD snimak ove postavke objavila je diskografska kuća Unitel Classica/C major. Godine 2012. je prvi put nastupio u Bavarskoj državnoj operi tokom Minhenskog operskog festivala sa operom Hofmanove priče. Tokom naredne sezone je otvorio sezonu legendarnog Teatra Kolon, obnovlјenom postavkom opere Karmen. Početkom sezone 2013/14. dirigovao je veoma zapaženu novu postavku Evgenija Onjegina Ditriha Hilsdorfa u Kelnskoj operi. U junu 2014. godine je ostvario svoj veoma dobro ocenjeni prvi operski nastup u SAD, u Operi u Sinsinatiju (Karmen). Tokom sezone 2014/15, Nemačka opera na Rajni sa Pjoleom je predstavila postavke Čarobne frule i balet b.23 Martina Šlepfera sa muzikom Johanesa Bramsa. Dirigovao je i Veselu udovicu u Kelnskoj operi, a tokom 2015. i Boeme u Bečkoj narodnoj operi.

 

Tokom poslednjih godina, Pjole je uspostavio blisku saradnju sa Kralјevskim pozorištem u Madridu, gde je dirigovao Masneovog Don Kihota i Horove srca (C(h)oeurs) – postavku belgijskog koreografa Alana Platela, koja sadrži muziku Verdija i Vagnera. Sa Horovima srca je imao turneju u Koncerthebauu u Brižu, Kralјevskom pozorištu la Mone u Briselu, na Festivalu u Ludvigzburgu, Holandskom festivalu i Festivalskom pozorištu u Sankt Peltenu. Prošle sezone je dirigovao dve nove postavke u Kralјevskom pozorištu: Ljubavni napitak i Tristana i Izoldu u spektakularnoj režiji Pitera Selarsa. U oktobru se vraća za koncert sa Peterom Bečalom, sa kojim je nastupao i u julu 2014. godine na Festivalu Kastel de Peralda.

 

Pored velikog uspeha koji je ostvario kao operski dirigent, Pjole je veoma tražen i za simfonijski repertoar, koji izvodi na koncertima sa renomiranim svetskim orkestrima poput Simfonijskog orkestra Berlinskog radija, Gevandhaus orkestra iz Lajpciga, Nacionalnog orkestra iz Liona, Minhenske filharmonije i Tokijskog simfonijskog orkestra. Nakon odličnog prvog nastupa sa Simfonijskim orkestrom iz Montreala, odmah je dobio poziv za ponovni nastup. Mark Pjole je 2012. godine dirigovao program koji se sastojao samo od Betovenovih kompozicija u Festivalskom pozorištu u Baden-Badenu, uz Lang Langa i orkestra Mocarteum iz Salcburga. Dugi niz godina ostvaruje blisku umetničku saradnju sa Anetom Daš: 2008. godine je diskografska kuća Sony izdala snimak Mocartovih arija sa Akademijom za staru muziku iz Berlina, a zapažene su i turneje sa Orkestrom Minhenskog radija i zajednička produkcija Margaretinog pitanja (Die Gretchenfrage), čija je DVD i Blu-ray izdanja u septembru 2014. godine objavila diskografska kuća EuroArts. U proleće 2014. godine je prvi put nastupao u Kini, u saradnji sa Simfonijskim orkestrom iz Gvangdžua i Kineskom filharmonijom. Među najvažnijim angažmanima u sezoni 2014/15. izdvajaju se koncertni debi u SAD-u sa Simfonijskim orkestrom iz Atlante, kao i nastupi sa Simfonijskim orkestrom iz Berna, Državnim orkestrom iz Kasela, Štutgartskom filharmonijom (u okviru turneje po Nemačkoj) i na Festivalu u Ludvigzburgu.

 

S obzirom na veliku strast koju neguje prema pružanju podrške mladim orkestarskim muzičarima, Mark Pjole redovno diriguje na projektima saradnje sa Omladinskim simfonijskim orkestrom iz Berlina koji je osnovao tokom svojih studija. Dok je radio kao generalni muzički direktor u Visbadenu, aktivno je pružao podršku osnivanju Orkestarske akademije Hesenskog državnog orkestra iz Visbadena; od 2010. godine ova akademija predstavlјa platformu gde talentovani mladi muzičari mogu da steknu značajno orkestarsko iskustvo.