Languages

Žilijen Šovan

Već od samog početka svoje karijere, Žilijen Šovan je bio opčinjen baroknom revolucijom i obnovom istorijski informisanih izvođačkih praksi na istorijskim instrumentima. Školovao se i usavršavao u Holandiji, na Kraljevskom konzervatorijumu u Hagu, u klasi Vere Bets – suosnivačice ansambla Archibudelli, zajedno sa čuvenim violončelistom Anerom Bilsmom. Godine 2003, postao je laureat Međunarodnog takmičenja za ranu muziku u Brižu, nakon čega je počeo da nastupa kao solista, a već 2005. godine osnovao je ansambl Le Cercle de l’Harmonie, koji je deset godina vodio zajedno sa Žeremijem Roreom.

 

Vođen željom da oživi čuveni francuski orkestar iz 18. veka, Šovan 2015. godine osniva novi ansambl Le Concert de la Loge, čiji je cilj da istražuje zaboravljena dela francuske vokalne i instrumentalne baštine, kao i da uvodi inovativne formate koncerata koji podstiču spontanost izvođača i maštu publike.

 

Paralelno s tim projektom, Žilijen nastavlja saradnju sa gudačkim kvartetom Cambini-Paris, osnovanim 2007. godine, sa kojim izvodi i snima kvartete Žadina, Davida, Guvija, Mocarta, Gunoa i Hajdna.

 

Šovan se bavi dirigovanjem u duhu kasnog 18. veka, kada su aktuelne bile brojne različite prakse upravljanja ansamblima. U zavisnosti od repertoara, veličine ansambla i zahteva partiture, on svoje dirigovanje prilagođava – bilo svirajući violinu, koristeći gudalo ili dirigentsku palicu.

 

Takođe je dirigovao brojnim operskim produkcijama, kao što su Era la notte, u režiji Žilijet Dešam sa Anom Katerinom Antonaci, zatim Fedra Lemojna i Pepeljuga Izuara, u produkciji venecijanskog kulturnog centra Palaceta Bru Zane i u režiji Marka Pakena; Armida Hajdna, u režiji Marijam Klemon; Šimena ili Sid (Sakini), u režiji Sandrin Anglad; Otmica iz saraja Mocarta, u režiji Kristofa Rila.

 

Kao gostujući dirigent nastupa sa brojnim ansamblima, uključujući: Kamerni orkestar iz Bazela, orkestar Gircenih iz Kelna, Kamerni orkestar iz Pariza, Nacionalni orkestar Avinjona i Provanse, Nacionalni orkestar Meca, Nacionalni orkestar Kana, Orkestar Opere u Limožu, orkestar Esterhazi Hofkapelle, Orkiestra Historyczna iz Katovica, orkestar Folger Consort iz Vašingtona, kao i orkestri Les Violons du Roy i Arion Baroque Orchestra iz Montreala.

 

Diskografija Žilijena Šovana obuhvata koncerte Vivaldija, Hajdna, Mocarta, Betovena i Berlioza, u izdanju izdavačkih kuća Alpha, Naïve, Eloquentia i Ambroisie. Redovno snima i resitale sa vodećim solistima, operska ostvarenja i dela duhovne muzike.

 

Pored koncertnih aktivnosti, Šovan je takođe posvećen i pedagoškom radu – drži orkestarske sesije i majstorske kurseve u Nacionalnom konzervatorijumu za muziku i ples u Parizu i Lionu, na Ecole Normale de Musique u Parizu, u okviru Akademije Pariske opere i sa Francuskim omladinskim orkestrom.

 

Nosilac je ordena Viteza umetnosti i književnosti.

 

Žilijen Šovan svira violinu Đuzepea Gvadanjinija iz 1780. godine, koja mu je pozajmljena u okviru programa Usvoji muzičara (Adopt a Musician).