Languages

Џејмс Веј

Тенор Џејмс Веј веома брзо стиче међународно признање захваљујући свестраности свог гласа и уверљивом сценском присутву. Његова уметничка делатност обухвата разноврстан репертоар, не само у улози извођача, већ и уметничког директора. Након што је своју прву љубав – барокну музику – усавршавао кроз програме за младе уметнике при ансамблима Les Arts Florissants и Оркестар доба просветитељства, одмах је постао тражен солиста. Сарађивао је са диригентима као што су Вилијам Кристи, Рене Жакоб, Хари Бикет и Тревор Пинок.

 

Подједнако самоуверено тумачи и репертоар из каснијих периода, а нарочито је хваљен за интерпретације музике из 20. века, посебно дела Стравинског и Бритна. Међу његовим наступима истичу се улога Фрање Фруле у Сну летње ноћи Бенџамина Бритна на фестивалу Глајндборн с Далијом Стасевском, а затим и на фестивалу Гарсингтон и Би-Би-Си Промсу под диригентском палицом Дагласа Бојда; улога Сина у продукцији Тиресијиних дојки Лорана Пелија, која је под вођством Робина Тићатија освојила титулу Најбоље нове оперске продукције у 2022. години, такође на фестивалу Глајндборн; затим улога Јуродивог у Борису Годунову са оркестром Филхармонија под палицом Јакуба Хруше, као и Лечмир у Овену Вингрејву за Оперу Грејнџ Парка. Више пута је изводио Пулчинелу Стравинског са Симфонијским оркестром из Гетеборга, Симфонијским оркестром Шведског радија, Филхармонијом из Копенхагена (уз Барбару Хениген), са Шкотским камерним оркестром и Симфонијским оркестром из Милана са Алпешом Чауханом.

 

У сезони 2024/25, међу важнијим наступима су повратак Симфонијском оркестру из Гетеборга ради извођења Моцартовог Реквијема с Барбаром Хениген, Стварање света Хајдна са Симфонијским оркестром Града Бирмингема под вођством Казукија Јамаде, Хендлов Тријумф времена и сазнања са Ирским барокним оркестром, као и на турнеји с Les Arts Florissants под палицом Вилијама Кристија, Хендлов Соломон, на Хендл фестивалу у Гетингену с Јоргосом Петруом и ансамблом Gabrieli Consort, а затим и турнеје с ансамблом The English Concert и Харијем Бикетом. Међу недавним реситалима запажене су сарадње са Џулијусом Дрејком и Ричардом Воткинсом, концерт песама за глас и лауту са Елизабет Кени и комплетне Бритнове Кантикле у Милтон Корту уз пијанисткињу Натали Бурч. Његов снимак Кантикли у продукцији Delphian Records објављен је у јануару 2025.

 

Веј је посебно тражен као тумач Хендлове музике – његова извођења Месије са ансамблима попут Друштва Хендла и Хајдна, Les Arts Florissants, Барокног оркестра из Фрајбурга, Оркестра доба просветитељства и Dunedin Consort донела су му похвале широм света. Вејев деби у улози Јупитера у Семели у бечком Музикферајну, започео је низ хендловских улога, укључујући насловну улогу у Самсону, Ациса и Дамона у Ацису и Галатеји, а наступао је и у извођењима пасторалне оде L’allegro, il penseroso ed il moderato (Весело, замишљено и умерено). Тумачио је Задока у Соломону са Харијем Бикетом и ансамблом The English Concert у Карнеги Холу, Лурканија у Ариодантеу са оркестром Il Pomo d’Oro, а са Марком Минковским и ансамблом Les Musiciens du Louvre извео је ораторијум Васкрсење.

 

Његова дискографија укључује Хендлов L’allegro, il penseroso ed il moderato са Les Arts Florissants и Вилијамом Кристијем, Реквијем Стенфорда са Симфонијским оркестром Града Бирмингема за издавачку кућу Хиперион, као и ЦД Songs of Faith, Love and Nonsense (Песме о вери, љубави и лудоријама) са песмама Стенфорда, који је снимљен у сарадњи с Родериком Вилијамсом и Ендруом Вестом. Такође је снимио Перслову Краљицу вилу са ансамблом Gabrieli Consort и диригентом Полом МекКришом, као и Краља Артура истог композитора, који је освојио награду Музичког магазина Би-Би-Сија за снимак године.

 

Џејмс је бивши стипендиста програма Britten-Pears Young Artist, добитник признања оркестра Les Arts Florissants Вилијама Кристија – Jardin des Voix, као и титуле Звезде у успону програма за младе уметнике Оркестра доба просветитељства, а освојио је и стипендију Independent Opera Voice Fellowship. Добитник је друге награде на 62. такмичењу Кетлин Феријер у Вигмор Холу. Као специјални стипендиста Краљевог колеџа у Лондону, певао је у њиховом хору под вођством Дејвида Трендела, а затим студирао код Сузан Вотерс на Академији за музику и позориште Гилдхол. Данас се усавршава код Пола Фарингтона.

 

Поред богате извођачке каријере, Џејмс је тражен и као вокални педагог и ментор. Посвећено помаже колегама извођачима да остваре свој пуни потенцијал. Завршио је специјализовани програм из медицине извођачких уметности (PgCert in Performing Arts Medicine) на Универзитетском колеџу у Лондону, где је награђен наградом Мајкл Шипли због изузетног залагања за здравље и психолошку добробит извођача. Ове студије омогућило је Друштво Краљевске филхармоније, на чијој је подршци Џејмс захвалан.