Languages

Стивен Исерлис

Хваљен широм света због своје технике и музицирања, британски виолончелиста Стивен Исерлис изградио је изванредну каријеру као солиста, камерни музичар, педагог, писац и новинар.

 

У улози концертног солисте редовно сарађује са најпознатијим светским оркестрима и диригентима, међу којима су у последње време Берлинска филхармонија, Будимпештански фестивалски оркестар, оркестар Филхармонија, симфонијски оркестри из Кливленда, Минесоте и Јапанске радиотелевизије. Сваке године одржава реситале у великим музичким центрима, сарађује са пијанистима попут Џеремија Денка, Кирила Герштајна, Стивена Хафа, Александра Мељникова, Олија Мустонена, Михаила Плетњова, Адраша Шифа, Кони Ших и Денеша Варјона, а наступа и са многим водећим светским камерним оркестрима, укључујући и ансамбле који свирају на историјским инструментима. Стивен такође практикује необичну технику вођења камерних оркестара са позиције виолончелисте, у класичним програмима.

 

Као камерни музичар, креира и изводи програме на многим најпознатијим светским фестивалима и концертним дворанама, укључујући Вигмор хол, 92nd St Y у Њујорку, као и на фестивалима у Салцбургу и Вербијеу. Неки од ових специјало осмишљених програма били су У сенци рата – велики циклус у Вигмор холу поводом обележавања стогодишњице почетка Првог светског рата; истраживање чешке музике; наставничко-ученичка линија између Сен-Санса, Фореа и Равела; међусобни афинитет између виолончела и људског гласа; различити аспекти живота и стваралаштва Роберта Шумана; музика Сергеја Тањејева (професора Стивеновог деде, Јулијуса Исерлиса). На овим концертима Стивену се придружује редовна група пријатеља међу којима су виолинисти Џошуа Бел, Памела Франк и Изабел Фауст, виолисткиња Табеа Цимерман и кларинетиста Мајкл Колинс.

 

Стивен негује велико интересовање за историјску извођачку праксу; поред сарадње са многим од најпознатијих оркестара који свирају на историјским инструментима, он држи и реситале на чембалу и фортепијану. Заједно са Робертом Левином, који свира оригиналне клавире из Бетовеновог доба или њихове реплике, Стивен редовно изводи комплетан Бетовенов опус за виолончело и клавир на два реситала. Такође, као велики промотер савремене музике извео је премијере бројних нових композиција, као што су Заштитни вео (The Protecting Veil) Џона Тавернера (и друга Тавернерова дела), Пронађена места (Lieux retrouvés) Томаса Адеса, Соната за виолончело и клавир левом руком Стивена Хафа, Концерт у једном ставу Волфганга Рима, Концерт у плавом Дејвида Метјуза, композиције за виолончело и клавир Олија Мустонена и дело За Стивена Ђерђа Куртага.

 

Писање и свирање за децу је још једна област за коју има велико интересовање. Стивенове књиге за децу о животима великих композитора – Зашто је Бетовен просуо паприкаш и њен наставак Зашто је Хендлова перика поскакивала – објавила је издавачка кућа Faber&Faber. Такође, написао је и три музичке приче за децу – Виолина црвенкапица (Little Red Violin), Златочивија и три виолончела (Goldiepegs and the Three Cellos) и Виолончељуга (Cindercella) – уз музику Оскаром награђене композиторке Ен Дадли; приче је објавила бечка издавачка кућа Universal Edition. Као педагог, Стивен Исерлис често држи мајсторске курсеве широм света, а последњих седамнаест година ради као уметнички директор Међународног семинара музичара у Праша Коуву у Корнволу, на коме су му се као предавачи придружили и Андраш Шиф, Томас Aдес и Ференц Радош. Као писац и новинар, Стивен редовно даје допринос публикацијама у штампи, попут часописа Грамофон и дневног листа Гардијан, као гостујући уредник је уређивао часопис Страд, а редовно се појављује и на Би-Ви-Си радију – недавно као писац и водитељ документарног програма о животу Роберта Шумана и као водитељ две епизоде емисије Класика суботом.

 

Његова разнородна интересовања се огледају у великом броју објављених снимака, за које су му уручене бројне награде. Снимак комплетног опуса Бахових Свита за соло виолончело у издању дискографске куће Hyperion побрао је најбоље могуће критике, часопис Грамофон га је прогласио Инструменталним албумом године, а на годишњој додели награда Classical Brits добио је признање Избор критичара. Од осталих издања у последње време издвајају се Дворжаков Концерт за виолончело са Камерним оркестром Малер и диригентом Данијелом Хардингом; комплетни Бетовенов опус за виолончело са Робертом Левином на фортепијану, награђен признањем Deutsche SchallplattenPreis; као и албуми реситала са Томасом Адесом и Олијем Мустоненом. У наредном периоду очекују нас снимци концерата Прокофјева и Шостаковича са Симфонијским оркестром Франкфуртског радија и диригентом Павом Јарвијем, као и реситали са Стивеном Хафом и Ричардом Егаром.

 

Стивен Исерлис је добитник бројних признања. Године 1998. је именован за Команданта реда британског царства за заслуге у области музике, а 2000. је добио награду Шуман од града Цвикау. Стивен је 2013. године постао један од двојице јединих виолончелиста који су примљени у Дворану славних часописа Грамофон.

 

Већину својих концерата свира на Страдиваријевом виолончелу Маркиз де Корберон (Нелсова) из 1726. године, које му је на коришћење уступила Краљевска музичка академија.