Languages

Данијел Рајскин, стални гостујући диригент (од 2017/18)

Danijel Rajskin

„Данијел Рајскин је очито музичар истанчаног сензибилитета, добар мајстор свог заната; још један пример можда и последњег великог дара старог Совјетског Савеза – строгости и јединствености његових школа дириговања.“ (часопис Грамофон, 2012)
 
Данијел Рајскин један је од најсвестранијих диригената млађе генерације. Као син истакнутог музиколога, Данијел Рајскин је одрастао у Санкт Петербургу. Музичку школу је похађао од своје шесте године, а школовање је наставио на чувеном конзерваторијуму у свом родном граду, где је студирао виолу и дириговање. Постепено се преоријентисао ка каријери диригента. Са 20 година, Данијел Рајскин је отишао из Совјетског Савеза како би студије наставио у Амстердаму и Фрајбургу, а врло брзо је постао тражен као један од водећих европских виолиста – и као солиста и као камерни музичар. Данијел се, такође, усавршавао код мајстора међу којима су Марис Јансонс, Неме Јерви, Милан Хорват, Волдемар Нелсон и Јорма Панула.
 
У периоду 2005–2016. године, Данијел Рајскин је радио као шеф-диригент Рајнске филхармоније у Кобленцу, а од 2008. до 2015. године исти посао је обављао и у Филхармонији Артур Рубинштајн у пољском граду Лођу. Међу његовим редовним ангажманима у улози гостујућег диригента широм Европе и Азије су и наступи са Београдском филхармонијом, Бранденбуршким државним оркестром из Франкфурта, Филхармонијом из Копенхагена, оркестром Дал синфонијета, Филхармонијом Немачке савезне државе Рајнланд-Фалц, Симфонијским оркестром из Диселдорфа, Естонским националним симфонијским оркестром, Филхармонијом из Буенос Аиреса, Филхармонијом из Јене, Синфонијетом из Хонг Конга, Филхармонијом Карол Шимановски из Кракова, Литванским националним симфонијским оркестром, Симфонијским оркестром из Малмеа, оркестром Моцартеум из Салцбурга, Националним симфонијским оркестром Тајвана, Филхармонијом Севернонемачке радиотелевизије из Хановера, Националним оркестром из Порта, Националним оркестром из Лиона, Националним симфонијским оркестром Мексика, Државном филхармонијом из Мајнца, Оркестром Пољске радиотелевизије из Катовица, Симфонијским оркестром Прашког радија, Прашким симфонијским оркестром, Резиденцијалним оркестром из Хага, Оркестром Ирске радиотелевизије из Даблина, Шангајском филхармонијом, Словачком филхармонијом из Братиславе, Државном капелом из Халеа, Симфонијским оркестром из Ставангера, Штутгартском филхармонијом, Фландријским симфонијским оркестром, Оркестром Тонкинстлер из Доње Аустрије, Уралском филхармонијом, Варшавском филхармонијом и Загребачком филхармонијом.
 
Именован је за сталног гостујућег диригента Београдске филхармоније, а на дужност ће ступити од сезоне 2017/18.
 
Када је реч о опери, на Рајскиновом репертоару редовно се налази Кармен, премијерно изведеној у режији Каликста Биеита за холандску оперску кућу Зојд у сезони 2006/2007, као и наредне сезоне у Градском позоришту у Кобленцу, где је новембра 2010. године дириговао и Шостаковичеву оперу Нос. Лета 2011. године, Рајскин је дириговао поставку Моцартовог Дон Ђованија на Оперском фестивалу Св. Маргарета у Аустрији, за коју је добио одличне критике.
 
Међу Рајскиновим ангажманима у сезони 2013/14. издвајамо наставак сарадње у улози гостујућег диригента са Београдском филхармонијом, оркестром Дал синфонијета, Симфонијским оркестром из Диселдорфа, Словачком филхармонијом из Братиславе, Штутгартском филхармонијом, Уралском филхармонијом и Виртермбершком филхармонијом. Одржао је успешне прве наступе са Симфонијским оркестром позоришта Марински, Државним симфонијским оркестром Нова Русија из Москве, Симфонијским оркестром Тенерифа, Симфонијским оркестром из Одензеа, Оркестром Паране и Симфонијским оркестром РТВ Словеније.
 
У сезони 2014/15, наставио је сарадњу као гостујући диригент са Симфонијским оркестром позоришта Марински, Штутгартском филхармонијом, Симфонијским оркестром РТВ Словеније и Филхармонијом из Јене. Први пут је наступио са Руским државним симфонијским оркестром Светланов, Симфонијским оркестром из Винипега, Симфонијским окрестром из Сан Антонија и оркестром Класика Санта Сесилија у Мадриду.
 
У сезони 2015/16, поново је наступао и ишао на концертне турнеје са Руским државним симфонијским оркестром, Симфонијским оркестром Народног музичког форума из Вроцлава (европска турнеја од 16 концерата, од којих су најзначајнији били у амстердамском Концертхебау, циришком Тонхалеу и бечком Концертхаусу), Београдском филхармонијом, Филхармонијом Карол Шимановски из Кракова, Оркестром Марински, Литванским националним симфонијским оркестром, Симфонијским оркестром РТВ Словеније, Словачком филхармонијом, Филхармонијом из Теџона и Симфонијским оркестром Тенерифа. Први пут је наступио са Белгијским националним оркестром, Симфонијским оркестром из Осаке и Јапанским вековним оркестром, Симфонијским оркестром из Хаифе, Израелском камератом из Јерусалима, Јоханесбуршком филхармонијом, Филхармонијом Квазулу-Натал из Дурбана и Исландским симфонијским оркестром.
 
Од ангажмана у сезони 2016/17. издвајају се наступи са Симфонијским оркестром из Винипега, Штутгартском филхармонијом, Руским државним симфонијским оркестром Светланов и Руском националном филхармонијом, Виртембершком филхармонијом, Филхармонијом из Јене, Рајнском филхармонијом, Мадридским симфонијским оркестром, Оркестром Марински, Симфонијским оркестром РТВ Словеније, Симфонијским оркестром Народног музичког форума из Вроцлава, Београдском, Словачком филхармонијом и Македонском филхармонијом, Филхармонијом из Арнема (Оркестар Гелдерс), Националним симфонијским оркестром Литваније, Филхармонијом из Малаге, Симфонијским оркестром Тенерифа, Филхармонијом Квазулу-Натал из Дурбана и Исландским симфонијским оркестром.
 
Међу познатим солистима са којима је Данијел Рајскин наступао су Мартин Фрост, Албан Герхарт, Вадим Глузман, Наталија Гутман, Јанин Јансен, Кари Крику, Ланг Ланг, Франсоа Лело, Алексеј Љубимов, Миша Мајски, Мидори, Шломо Минц, Данијел Милер-Шот, Герхард Опиц, Стивен Озборн, Енрико Паче, Иво Погорелић, Јулијан Рахлин, Вадим Рјепин, Бењамин Шмид, Дмитриј Ситковјецки, Јулијан Штекел и Алексеј Володин.
 
У недавна дискографска издања Данијела Рајскина убрајамо Брамсов целокупни симфонијски опус за издавачку кућу TwoPianists и Шостаковичеву Четврту симфонију за AVI Music, при чему су оба издања добила одличне критике. Његов снимак концерата за виолончело Корнголда, Блоха и Голдшмита са Јулијаном Штекелом, објављен за дискографску кућу AVI Music, добио је награду Ехо Класик 2012. године. Данијелов снимак Малерове Треће симфоније је недавно номинован за Награду немачких музичких критичара.

Share on FacebookTweet about this on Twitter