Александар Блох

Француски диригент Александар Блох од концертне сезоне 2026/27 ступа на позицију шефа-диригента Симфонијског оркестра Радио-телевизије Шпаније. Пажњу међународне јавности привукао је након што је 2012. године освојио прву награду на такмичењу Донатела Флик за дириговање, чиме је започео блиску и трајну сарадњу са Лондонским симфонијским оркестром. Цењен због своје музикалности, ентузијазма и енергије, дебитовао је са великим успехом са чувеним Краљевским Концертгебау оркестром, када је у последњем тренутку заменио Мариса Јансонса.
Међу његовим скоријим и предстојећим гостујућим наступима налазе се сарадње са: Лондонским симфонијским оркестром, Израелском филхармонијом, Дрезденском филхармонијом, Филхармонијским државним оркестром из Хамбурга, оркестром Хале из Манчестера, Симфонијским оркестром града Бирмингема, Холандском филхармонијом, Симфонијским оркестром из Борнмута, Филхармонијом из Сеула, Симфонијским оркестром Би-Би-Сија из Велса, Националним оркестром Баскије Euskadiko, оркестром Филхармонија из Лондона, Диселдорфском филхармонијом, Филхармонијом Жорж Енеску из Букурешта, ансамблом Musikkolegium из Винтертура, Симфонијским оркестром из Јуте, Ротердамском филхармонијом, Европским омладинским оркестром (на турнеји), Аустралијским омладинским оркестром, Филхармонијом из Осла, Немачким симфонијским оркестром из Берлина, Шкотским камерним оркестром, ансамблом Краљевска северна симфонија, Краљевском филхармонијом из Ливерпула, Филхармонијским оркестром Радија Француске, Немачком камерном филхармонијом из Бремена, Националним оркестром Француске, Филхармонијом из Ванкувера, Луксембуршком филхармонијом, Симфонијским оркестром из Аделејда, Бриселском филхармонијом, Гирцених оркестром из Келна, Камерним оркестром из Лос Анђелеса, оркестром Националног центра за извођачке уметности (NCPA) у Пекингу и Симфонијским оркестром романске Швајцарске.
Подједнако успешан и на оперској сцени, Блох сарађује са Баварском државном опером у Минхену, где је 2025. године дириговао у продукцијама Бизеове Кармен и Хосокавине Мацуказе; наступао је и у Немачкој опери на Рајни у Диселдорфу, Немачкој опери у Берлину, Операма у Лилу и Лиону.
Од 2016. до 2024. године, Блох је био на позицији музичког директора Националног оркестра из Лила. За време његовог мандата, оркестар је доживео значајан развој како у уметничком погледу, тако и у погледу своје улоге у широј заједници. Током овог периода, Блох је изводио широк и разноврстан репертоар – целокупне симфоније Густава Малера, већину балета Стравинског, велике француске и немачке симфоније, као и камерне композиције класичних мајстора попут Бетовена, Моцарта, Хајдна, Менделсона и Шумана. Као посвећен промотер савремене музике, у оркестар је довео неке од најузбудљивијих композитора данас, попут Магнуса Линдберга, Џорџа Бенџамина и Тјерија Ескеша, који су били резиденцијални уметници или учесници фестивала.
Као иноватор и на сцени и ван ње, покретао је бројне пројекте усмерене ка привлачењу нове публике, са програмима попут Мисе Бернштајна, операма Кармен, Тоска, Ловци бисера, Лепа Јелена, Боеми, као и концертима за младе и савременим концертним форматима. Под Блоховим вођством, Национални оркестар из Лила је 2020. године био номинован за престижну Грамофонову награду Оркестар године, и често је остваривао сарадње са различитим издавачким и медијским кућама попут Alpha Classics/Outhere, Пентатон, televizija Меzzо, радио France Musique и др.
Сарађивао је са бројним међународно признатим солистима као што су: Франк-Петер Цимерман, Пјер-Лоран Емар, Патриција Копачинскаја, Миша Мајски, Жан-Ив Тибоде, Сол Габета, Жан-Гијен Кејра, Стивен Исерлис, Шерон Кам, Алис Сара-От, Немања Радуловић, Вероника Еберле, Вероник Жанс и Гзавије де Местр.
Александар Блох је некадашњи главни гостујући диригент Симфонијског оркестра из Диселдорфа, а каријеру је започео као добитник АДАМИ награде за нове младе таленте и стипендиста чувеног Тенглвуд фестивала. Тамо су га приметили и подржали великани попут Мариса Јансонса, Шарла Дитоаа, Пјера Булеза, Бернарда Хајтинка, Сер Марка Елдера и Есе-Пеке Салонена.